Skip to main content

TE&ET2018

Anualmente, la Red de Universidades Nacionales con carreras de Informática (RedUNCI*) desarrolla el Congreso de “Tecnología en Educación y Educación en Tecnología” (TE&ET). TE&ET tiene por objetivo la exposición y discusión de trabajos relacionados con la educación y la tecnología, en un contexto multidisciplinario. Los trabajos presentados en TE&ET relacionan Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) aplicadas en Educación y a su vez, se presentan trabajos respecto del enfoque educativo de las TIC.

Este año tuvo lugar los días 14 y 15 de junio en el Módulo Campus de la Facultad de Ciencias Exactas, Químicas y Naturales (FCEQyN) en la ciudad de Posadas. Participaron más de 400 estudiantes de carreras afines a la temática y además llegaron ponentes de diversas universidades de todo el país.

La conferencia inaugural estuvo a cargo del Dr J.A. Olivas Varela de la Universidad de Castilla La Mancha, España.  Expuso sobre los mitos y retos que existen en la tecnología actual, sobre todo los mitos enfocados en el aprovechamiento de los datos masivos que genera hoy día la sociedad. Según el Dr. Varela el principal mito es que los datos lo permiten todo.  Hay una percepción de Gran Hermano en la sociedad, una idea de que desde arriba alguien o algo tiene acceso a los datos y lo puede controlar todo. Eso es erróneo absolutamente. Los datos se están guardando, se están usando para determinadas cosas, pero que no se sabe muy bien cómo usarlos. Las grandes empresas de comunicación e información usan los datos de sus usuarios para lo que pueden.


Otro de los mitos que señaló fue que la inteligencia artificial influye en algo en nuestras vidas, pero menos de lo que pensamos. Que las persianas de la casa se abran a determinada hora por un sistema domótico o un poco de inteligencia artificial en los vehículos es algo sofisticado, pero de ahí a llamarlo inteligente es muy diferente. Para el Dr. Varela  es inteligente el adaptarse a una situación nueva rápido. El principal reto de la inteligencia artificial, la comprensión del lenguaje humano, está muy lejos de conseguirse.

*RedUNCI se constituyó formalmente a través de un Convenio firmado en Noviembre de 1996 en la Universidad Nacional de San Luis, durante la segunda edición del Congreso Argentino de Ciencia de la Computación con la participación de 5 Universidades Nacionales (UNSL, UBA, UNLP, UNCPBA y UNS). En 1997 se incorporaron las Universidades de Comahue y Río IV y posteriormente han adherido numerosas Universidades Nacionales.

Comments

Popular posts from this blog

Alexa Thompson discusses the ways that learning English in an online or offline setting can benefit non-native speakers

The Internet platform has become an essential tool for learning and teaching online , as noted by English Virtual Community. In this post, Alexa Thompson discusses the ways that learning English in an online or offline setting can benefit non-native speakers. For instance, learning English can lead to outsourced jobs that big businesses make available overseas. To read more about online English school from Alexa, visit the website she maintains about English education. English as a second language teachers, English Language Learners Did you know you can get a foreign job based on your ability to speak English? Many work opportunities are available to English speakers from almost any country in the world. Thanks to the Internet and impact outsourcing, more foreign speakers of English are coming into contact with businesses from North America and Europe, making English as a Second Language courses extremely valuable for both students and native English speakers. The last three decades h

ARCALL first Online Congress

After nearly two months of work , ARCALL is proud to announce the opening of its first online Congress together with AVEALMEC. The organizing team has worked very hard: preparing the material, website, MOODLE platform content, WiziQ sessions. Today the forums have been opened. I will be moderating the forum about Commuties of Practice together with my dearest friend and colleague Evelyn Izquierdo. Follow us at: http://avealmec.org.ve/moodle  or in twitter http://twitter.com/avealmec I hope you will enjoy the experience.

My first Meme (pingback and trackback)

When did I start using Internet? I think it coincides with the economic change in Argentina ( 1 peso = 1 dollar) in the late 90's. I started using e-mailing. I have friedns and family living abroad or in other cities, and they usually complain about the fact that I am pretty lazy for writing letters and going to the post office. So, e-mailing was a solution for me. A really turning point took place in 2001 when I was invited to an on line course on " How to evalute websites" carried out by another Argentinean - Prof. Norma Scagnoli- working at the University of Illinois. She introduced me into the virtual world and there I met one of my dearest cyberfriends: Prof. Dafne Gonzalez. From that moment my virtual life started. I bagan exploring the net and that same year I opened my firs e-group: English Virtual Community. My first steps on the Internet were really awful. I used to have dial up connection, so my experience was a bit poor. I could not spend much time on line and